tisdag, januari 17, 2006

Svordomar

Är det inte lustigt med svordomar.
Idag när jag satt i bilen kom ett långt harang ur min mun med grekiska svordomar, riktad till en annan bilist. Började fundera på vad jag egentligen sa, genom att översätta det till svenska. Det lät inte fint......har aldrig använt så grova svordomar på svenska. Men på grekiska låter det bättre, inte så grovt.
Oftast låter det grövre på ens modersmål .
Jobbade med en italiensk modell för ett tag sedan. Vi plåtade utomhus och det var VÄLDIGT (-7) kallt. Medans han bytte kläder där i kylan , så hörde jag honom svära för fullt på italienska. Det lät supersexigt........ men jag har ingen aning vad han sa (önskar Aha hade varit där och översatt).

När jag va 15år och på språkresa i England kom jag hem efter 3 veckor och hade lärt mig alla italienska svordomar som fanns, utan att veta vad dom egentligen betydde. Umgicks mer med italienarna än men engelsmännen.
Ärligt talat, är inte det första man lär sig på ett nytt språk oftast svordomar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Så sant, men det är först när man kan använda dem korrekt vid rätt tillfälle som man verkligen behärskar språket, som du gjorde ungefär. Kan väl gissa att de italienska hade att göra med manligt könsorgan, mamma eller Gud. Det gör alla italienska svordomar :-)

Anonym sa...

Hej. Nåja, finska svordomar är väl ändå de fulaste.. Men jag har aldrig hört grekiska. Spanska låter vackert med.. Svenka svordomar blir så "kraftlösa" på nåt sätt. Här hemma är det kallt och snålblåst i dag, folk halkar omkring både här och där. På skolan där jag jobbar går mycket folk på kryckor.. Akutmottagningarna måste ha brist på gips :)
Ha det gott!

Nejma sa...

Jag ÄLSKAR spanska svordomar! Det finns inget bättre sätt att avreagera sej än att slänga iväg med en spansk svordom, man kan ju hålla på i flera minuter. *asg* Svenska svordomar känns så menlösa tycker jag, spanska svordomar säger så mycket mer. Men dom roligaste är dom marockanska. Min favorit är "Jag ska ge dej en smäll så fet att din mamma flyger ett varv runt jorden". Dom flesta andra handlar om religion eller rumpor (!).

Kram,
Nejma