torsdag, december 22, 2005

Svensk julbord

Nu är det kallt här plus 7 grader, ja det är KALLT. Ungefär som det är när det är minusgrader i Sverige. Kylan tränger igenom kläderna ända in i benmärgen. I morse hade jag 15 grader i sovrummet....blääääääää.
En tjej från Sibirien sa att hon fryser mer i Grekland på vintern än vad hon gjorde när hon bodde i Sibirien. Jag håller nog med även fast jag aldrig har varit i Sibirien.

Nu ska jag gnälla.....Min man frågade mig vad vi kommer att ha för mat på julbordet (konstigt att han inte har lärt sig efter 6 år). Jag började att rabbla upp en massa mat, julskinka, korv, sill, lax, brunabönor, jansons, osv.
-Men ska vi inte ha nåt matigare, sa han.
-VA!!!
-Ja, ska jag inte be min mamma laga nåt.
-VA!!! NEJ!!! Det ska vara ett svenskt julbord.
-Men jag vet inte om gästerna äter sån mat.
-Men snälla du, säger jag lätt irriterad. Varje år är dom helt sprickfärdiga av all mat, även du. Jag vill inte ha nån moussaka, lammstek eller dyl. på mitt julbord. Det ska vara SVENSKT!! Lammstek och moussaka kan ni ha till nyår, men julafton är min helg.

Julen är helig för mig, det ska vara glögg när gästerna kommer, julbord och sedan kommer tomten med alla julklappar, presentöppning, leka med presenterna, spela nåt spel. Och jag vill att gästerna kommer tidigt ca kl 17 och inte kl 21 som dom har för vana att komma.
Det är väl inte för mycket begärt?

I grekland ger man varandra presenter på nyår. Tolvslaget firar man med sin familj och ger varandra presenter, skär upp Vassilopita (en stor bulle med en gömd peng i, den som får pengen kommer att ha lycka hela det nya året). Sedan spelar man bingo, poker, blackjack hela natten fram till morgonkvisten. Och spelandet håller på nästan en hel vecka. Snacka om gambling.
Eeehhh... jo.... vi spelar med pengar och inte med tändstickor

Inga kommentarer: