onsdag, december 07, 2005

Namnsdagar

Här i Grekland firar man namnsdagen. Idag firar alla som heter Nicolas, Nicoletta, Niki, Nicole osv.
När jag flyttade hit frågade jag varför dom firar namnsdagen mer än själva födelsedagen, blev svaret. -Alla vet när man har namnsdag, medans födelsedagen vet bara dom närmsta vännerna.
Ganska smart.....
Så när jag har namnsdag då ringer telefonen oavbrutet och meddelanden på mobilen med grattis och en massa presenter.
Eftersom jag har 2 namn, så tycker jag att det är kanon. Men jag får tyvärr välja vilket namn jag vill fira. Min man tycker att det blir förmycket med 2 namnsdagar, födelsedag, bröllopsdag (där har vi också 2 ,borglig och kyrklig vigsel), jul, nyår (man ger varandra presenter på nyår). Så det får bli en namnsdag , en bröllopsdag , födelsedag, jul och nyår.
Ska nog inte klaga.

På tal om namn. Här ärver man namnet. Det vill säga, Om vårt första barn är en pojke så får han farfars namn, om det blir en flicka får hon mormos namn. Om andra barnet blir en pojke får han morfars namn och blir det en flicka får hon farmors namn.
Det är nog därför alla har samma namn här, Georgos, Janni, Kostas, Maria, osv.
Jag löste problemet med att ge första pojken 2 namn, farfars och morfars. Ett grekiskt och ett svenskt. Och pojke nr 2 fick två namn som vi, JAG tyckte var fina.
Mitt villkor för att ge pojke nr 1 farfars namn var att jag skulle få bestämma vad det andra barnet skulle heta.
Jag kan lova dig att det är många som bråkar om namnen, framför allt när farföräldrarna har ett fult namn.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker det var jätte-smart med namnsdagsfirandet! Och logiskt, faktiskt! (Har inte testat ögonbrynsmallarna än, för jag väntar tills jag ska få lite lugn och ro när jag fixar dem, men de finns i mitt huvud hela tiden och tacksamheten likaså...! Lite som när man sparar efterrätten till sist...) Ang. namn så i Gambia (mina barn är ju halv-Gambianer) döper man barnet efter en person man respekterar. För det sägs att barnet ärver minst 3 egenskaper av den man döpt det efter och man vet inte VILKA egenskaper det är, så det gäller att döpa dem efter en vettig person. För övrigt döpte mitt ex´s brorsa sitt barn efter mig och det är verkligen en ära för mig!!! Kul med olika traditioner med namn! Kram!

Montserrat Nicolás sa...

Popilott! Nu är din blog på min blog. Låter lite konstigt...Hur som helst så kan jag inte vänta till dess jag får roliga komentarer från alla dessa spansktalande latinos som inte läser eller förstår svenska. Här är det kaaaaaaaaallt. Räknas efternamn? I så fall, ge mig ett hurra! Muack.

popsan sa...

Tycker det verkar bättre med att ge ett namn efter någon som man respekterar. Gillar den iden.

Anonym sa...

Hej! Grattis på allas namnsdag! Jag lade upp min kompis namnsdag på sajten i länken. Hon heter Vanessa och hade ingen namnsdag. Testa det om du har någon som inte får vara med i den svenska modellen för namnsdagar.