söndag, november 06, 2005

Öroninflammation

Så nu har jag åkt på öroninflammation. Fick så jä...r ont i örat igår. Ringde min väninna Aliki som är läkare och frågade vad jag skulle göra. Sa till mig att åka till apoteket och köpa en flaska med droppar som skulle hjälpa. Nåt som är bra här i Grekland är att man bara kan åka till apoteket och köpa vad man vill ha. Antibiotika, värktabletter mm. utan att man först ska ta sig till en läkare och få recept.
Visst det kanske inte är så jättebra men har man som jag förbannat ont i örat så vill man inte gå igenom läkarbesök och dyl. för att få bort värken. Det är kanon, man ringer en läkarkompis och så får man tips om bra medicin eller så går man till apoteket och ber dom rekommendera.

Jag frågade en apotekare en gång vad som dom inte får sälja över disk utan recept och svaret blev droger. Vad för droger frågade jag och han sa sömnmedel, morfin mm. Där tycker jag också att gränsen går. Ibland tycker jag att dom ger ut antibiotika också lite för lätt. Folk knaprar antibiotika här som om det vore Magnecyl.

Hur som helst örat känns bättre nu.

Inga kommentarer: