söndag, november 13, 2005

Bouzoki

Känner att jag sover stående. Försöker klura ut hur jag ska fixa till min blogg med en favoritlista på bloggar som jag bruka besöka. Får väl ta och ringa "francis strand" och be honom förklara.

Hur som helst. Var på bouzokia igår och kom hem vid 05.30.Kul var det, men det var mindre kul när min stora pojke vaknade vid 8.00 och ville ha mjölk. Sedan tv, sedan kissa sedan.......osv. Det blev ännu roligare när lillkillen vaknade......not.

Bouzokia är något som "Börsen", fast mycket större och bättre. På dom bättre ställerna uppträder greklands största bästa sångare/sångerskor. Det går in säkert upp till 1000 personer i lokalerna om inte mer. Min man med sina superkontakter bokade ett bord vid scenen för 8 personer.
Showen börjar vid 23-tiden med att mindre kända sångerskor intar scenen. Och vid midnatt intar dom stora stjärnorna deras plats. Jag säger bara REMOS/CHADSIGIANNI, mina favoriter. Det var super.

Så här ser en kväll ut.
Man tar sig till lokalen (Som tur ligger ganska nära där jag bor).Uppklädd och tillfixad. Lämnar bilen till pakeringsvakten.
Sätter sig vid bordet där det står 3 helrör sprit med tillbehör. Okej, ni hänger med, 3 helrör på 8 personer. Det är minimum. Eftersom spriten är det man betalar för, showen ingår i priset för flaskorna. Sitter man längre bort från scenen är det 2 flaskor på 8 personer.
Och så börjar man dricka och kasta blommor. Runt borden minglar blomsterflickor som säljer nejlikor på korgtallrikar. Ca, 10 euro per tallrik. Ni kan inte ana hur mycket blommor som kastas eller ska jag säga pengar.
Därefter kommer fotograferna ut och fotograferar gästerna som ser lagom frächa ut, eftersom kvällen precis har börjat. För när bilderna levereras vid 4-tiden så ser man inte så fräch ut längre. Definitivt inte eftersom man har sjungit/skrikit sig hest och dansat på borden.
Framåt morgonkvisten är det fritt till scenen. Superstjärnorna sjunger "gamla godingar" (som är helt okända för mig) och publiken intar scenen genom att dansa, fotografera och pussa stjärnorna.
Sedan tackar man för sig och tar bilen hem.
Eftersom jag har min svenska sinne i behåll så håller jag mig till läsk och tar på mig rollen som chaufför.

Vet du om att det dör ca 10 personer varje helg i Grekland på grund av rattfylla och fortkörning.
Förra året var det 742 dödsfall och ca 2000 allvarliga skador.

Inga kommentarer: