torsdag, november 10, 2005

Hantverkare

I dag hade jag två hantverkare som skulle installera en ny airconditon som vi har köpt. Dom skulle komma mellan 11.00 och 13.00. Dom kom 12.30. I och med att jag hade luchgäster som skulle komma vid ett tiden så blev jag lite stressad över om dom skulle bli klara innan gästerna dök upp.
Först skulle dom borra ett hål i väggen för slangen som ska leda ut till maskinen på balkongen.
Det första hålet gick in i pelaren, andra hålet gick igenom ovanför jalusien (fönstskärmen) på en slags träpanel , men vid det tredje försöket fick dom till det.
Eftersom jag var tvungen att sticka iväg och hämta en av gästerna från tunnelbanan, så lämnade jag hantverkarna med vår "barnflicka".
När jag kom tillbaka så hade hantverkarna stuckit. Det jag fann när jag kom hem var en fin aircondition på väggen med en sladd som dinglade 40 centimeter från maskinen och cirka 1.5 meter från kontaktutaget.
Hur f..n hade dom tänkt sig att jag ska få el till maskinen. Stoppa in kontakten i näsan eller?
Visst skarvsladd... men jag har inte lust att se en skarvsladd hängandes på väggen i vardagsrummet.
Ringde till affären och klagade högt (halskrek faktist lite, annars blir man inte tagen på allvar här) och dom lovade att skicka tillbaka killarna imorgon för att fixa till problemet.
Sedan fick jag ställa mig och dammsuga upp allt damm och dyligt som dom lämnade efter sig medans mina lunchgäster roat såg på.
Gud vad jag saknar svenska hantverkare som tar av sig skorna och plockar upp efter sig. Här stövlar alla in med skorna på sig och skräpar ner. Och sedan förväntar dom sig att man ska ge dom bra med dricks.

På tal om skor. Här tar folk inte av sig skorna när dom går hem till någon. Att man har en bebis som kryper runt bryr dom sig inte om . När jag fint påpekar att i Sverige tar man av sig skorna när man går hem till folk. Så blir svaret: Tur att vi inte bor i Sverige då. Vad svarar man på det?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hehe! Du får nog finna dig i det! Men kom ihåg det om du nån gång återvänder till Sverige, då får de snällt ta av sig skorna, vart de än kommer ifrån...