söndag, februari 19, 2006

Hotellet var super, bodde i en suite med utsikt över Joniskahavet. På fredagen fick vi en 5 rättersmiddag och på lördagen bjöd hotellet oss på tårta. När vi checkade in så fick vi fylla i våra uppgifter, hotellpersonalen såg att jag fyllde år så dom bjöd på tårtan....vitchoklad med karamell...såååå gooood.
Jobbet gick bra...men för lite sömn. Höjdpunkten var dock vädret....19 grader och sol.....våren är på väg.....
Kom hem vid 23.30 på födelsedagen, snabbduch, fixade till mig lite och sedan bouzokia. Stannade ca 2 timmar och sedan åkte jag hem, lämnade kvar maken på bouzokian, han rullade hem vid 05.00 tiden.

Min mor har kontaktat sitt försäkringsbolag, så att dom kan fixa så att hon kan åka hem tidigare. Hon har fortfarande väldigt ont. Idag ringde dom eller snarare SOS ringde...på en söndag ...
-Vi vill informera er om att vi ska skicka en läkare till Grekland som ska eskortera er mor till Sverige.
-Ehhhhh, jaha, svarar jag.
-Vi ska se till att hon flygs liggande och sedan ska en ambulans vänta på Arlanda som ska transportera henne ortopedkirurgiska avdelningen för operation.
-Ehhhhhhhh, jaha.??????
-Vilken sjukhus tillhör hon?
-Öhhhh, vänta så får ni prata med henne.
Räcker över luren, hon ser lika förvånad ut som jag. Lägger på luren...och tittar på varandra.....vadå operation...vadå flyga liggandes....borde dom inte undersöka henne innan....
Mamma ringer tillbaka till SOS.
-Om ni kan hjälpa mig att ändra min biljett och hitta ett direktflyg till Stockholm eller ett flyg via Köpenhamn. Samt att nån flygpersonal som kan hjälpa mig med en rullstol eftersom jag har svårt attt gå. Därefter kan min dotter köra mig till sjukhuset. Låter väldigt dyrt att ni ska skicka hit en läkare och fixa flyg där jag kan ligga. Finns säkert någon annan som är i större bohov av sådan transport än jag.
-Vi återkommer...svarar Sos.
Dom ringer tillbaka och säger att dom fixar med biljetten och rullstolen.

Måste säga att jag blev otroligt imponerad att allt fixas så snabbt och smidigt. Önskar att det fanns sådan service på den grekiska hemförsäkringen. Det är lustiga är att jag uppskatta Sverige mer nu när jag bor i Grekland. Det finns så mycket som man tar för givet för när man bor i Sverige.

2 kommentarer:

Superquinnan sa...

Hej, stackars din mamma! Hoppas hon kryar på sig. Låter som du hade en bra födelsedag!Måste säga att ditt liv låter så kul.. Och skönt att bo där nere *avis*.
Här finns ingen antydan till att våren är på väg, men ljusare är det ju iaf. Skall snart boka sommarens resa, vågar inte chansa i år på ytterligare en regn-svensk-sommar. Nej, i väg till värmen!!

Mildamakter sa...

Min pappa fick hjärtinfarkter när mina föräldrar var på Kos. SOS fixade så att de fick flyga ambulansflyg till Aten, att jag och min man fick flyga ner till dem och de skickade ner en läkare som flög hem med pappa två veckor senare. SOS är verkligen guld värt när det händer något när man är utomlands...för den grekiska sjukvården var inte helt kul att råka ut för, om man säger så...*ler*...men allt gick bra och pappa mår förhållandevis bra idag, och det är ju det viktigaste.