fredag, maj 26, 2006

Idag plåtade vi en programledare i hennes hem.....
Måste nog säga att det var bland det snyggaste hem jag har sett.
Så rent, så designat, så minimalistiskt, så stort.
huset var på ca 2000 kvm (tvåtusen) allt gick i vitt....
hon behövde 4 hemhjälp som höll på och städa och fixa hela tiden.
superfint...men jag skulle nog inte kunna bo så...känns så opersonligt.... och så ha en massa folk som springer omkring och plockar.... så stort

ok..... när jag tänker efter så skulle jag nog inte tacka nej till ett sånt hus.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm, fint med rymd och vitt, men som du säger opersonligt att bo i till vardags. Himmel att ha fyra städerskor som irrar omkring hela dagen, man skulle nästan be om ursäkt för att man är i vägen för dem. Sedan hur skulle man själv passa in i det stilfulla? Jag skulle känna mig som den där extra inredningsdetaljen som lades till på slutet och som förstör helhetsintrycket, hahaha. Jag är inte alls nyfiken på vem som ägde huset, förresten...

Thérèse sa...

Jag skulle också tacka nej till ett opersonligt hus där jag måste ha fyra städerskor. Om någon någon gång ville städa hos mig vore det trevligt men oftst vill jag nog inte ha okända som springer runt och plockar hemma , hu

popsan sa...

Therese... jag tror man vänjer sig med att ha folk som passar upp på en.

Sofia... Evangelatos koumbara...exis gramma...säger det dig nåt???

Nejma sa...

Fyyyy, jag skulle inte vilja ha 4 städerskor som håller på och plockar hemma hos mej hela tiden. Det skulle inte kännas som ett hem då, mer som ett museum... Fast jag skulle ju inte tacka nej till ett stort hus om jag fick det gratis och det var fint. Var det väldigt stort fick jag väl anlita en städerska som kom några ggr/vecka eller skaffa hemhjälp.

Hur är det i Grekland med hemhjälp förresten? Här i Marocko är det väldigt vanligt. Både hemhjälper som bor med familjerna och hemhjälper som jobbar åt flera familjer och kommer några ggr/vecka. En del familjer gör verkligen en bra insats tycker jag, genom att anställa unga tjejer från landet och ge dom mat & husrum och skolgång mot att dom sköter hushållet. PÅ så sätt tjänar dom pengar som dom kan skicka hem till familjen och får på samma gång en möjlighet att skaffa sej ett bättre liv. Men många har det väldigt tufft och blir behandlade som djur av familjen. :-( Analfabetismen här i Marocko är väldigt hög, upp till 80 % för kvinnorna.

Kram,
Nejma

popsan sa...

Här är det väldigt vanligt med hemhjälp.
Jag har en kvinna som kommer 5 dagar i veckan mellan 10-18. Hon tar hand om lillkillen och hämtar storkillen från dagis. När killarna sover middag så brukar hon ta itu med strykning och städning. Men så fort killarna är vakna så leker hon med dom. Hemmet får komma i andra hand.
Jag har tur eftersom hon är underbar...min husgud...killarna älskar henne.

Anonym sa...

Oj, är hon så rik! Pinsamt nog så var det den andra ledtråden jag tog det på (jag brukar inte titta på exeis gramma dock, vill jag göra klart haha...). Hej och hå vad du får frottera dig med Greklands elit. Men inget slår Remos. :o)

popsan sa...

Snarare hennes man som har pengar...