tisdag, februari 17, 2009

det magiska ordet.............

Satt och diskuterade med min mor om det grekiska språket. Jag berättade att 2 spanska EU ledarmöten vill införa Grekiskan som det nya EU språket. Dvs att alla länder i EU ska prata grekiska med varandra...good luck med det, tänkte jag...
Det grekiska språket är det enda språket som har mest ord...det rikaste språket. Det finns ett ord till allt...

Men så har grekiskan också ett magiskt ord..ett enda ord som används dagligen..ialla sammanhang.
När man ropar på nån, när man skämtar, när man bråkar, när man pratar allvar, när man blir förvånad och definitivt när man blir förbannad. Ett litet ord som dock passar in i alla sammanhang. Ett ord som är Greklands andra namn, ett ord som alla greker använder flera gånger om dagen, vissa mer andra mindre.

Och ordet är MALAKA.....

Vad betyder ordet malaka......runkare helt enkelt.... (men kolla in beskrivningen iWikipedia)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha ha, satt o fundera medan ja läste....Ela eller malaka, nåndera måst d va :-)
Du har ju säkert sett min e-mail adress va?
Konstigt va, vikke som va d 1a ordet man lärde sig på grekiska ;-)

popsan sa...

haha... nä jag hade inte sett din email adress...men såg den nu... hahah.
Men är det inte svordomarna som man lär sig först...på alla språk...