måndag, mars 20, 2006

Vi bor i närheten av en stor högtrafikerad gata. Var på väg mataffären när jag såg en hög med blommor vid refugen och en grupp med tonåringar som stod samlade runt om. Vissa stod upp och tittade på ljusen och blommorna med en tom blick ,andra satt på huk och grät.
Kände en rysning genom hela kroppen. Visste inga detaljer men kände ändå tårarna vara på väg.
Inne i grönsaksafären fick jag reda på vad som hade hänt.
Två ungdommar ett par på 16 år kom åkandes på moppen i hög hastighet, killen tappade kontrollen och båda for in i stolpen.
Båda omkom omedelbart.
Fick också reda på att flickans mor var änka och att dottern var enda barnet.

Det värsta är att dessa olyckor är så vanliga. Folk kör i hög hastighet utan hjälm och ibland med sprit i kroppen.
Det dör minst 20 personer varje helg i trafiken i Grekland.

Mina söner kommer inte att få äga eller åka moppe, motorcyckel eller dyl
Just nu är det lätt att säga det, men hur kommer det att bli när dom närmar sig 15 och alla kompisar glider runt på sina trimmade moppar.
Jag har i alla fall ca 12 år på mig för att lösa det problemet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Usch, vad hemskt!! Vårat hus i Athen ligger i ett gathörn där folk krockar flera gånger per dag!! Läskiga grejer!!!
Trivs du i stan annars?
Epi/

popsan sa...

Stormtrivs.
själv?

Anonym sa...

Jo, jag gillar Athen!! Är ju i Sverige nu, som sagt, men min hjärna är i Grekland! Saknar våra kompisar där...våran trädgård...maten...värmen :-)
Vi får se när vi beger oss tillbaka!!
Epi/