söndag, mars 19, 2006

Onda ögat

Sedan jag flyttade till Grekland har jag börjat att tro på onda ögat. Jag vet det låter jättelöjligt, men jag har så mycket bevis på att det existerar.
Hur får man onda ögat? Väldigt enkelt. Komplimang bla.........
En kompis beundrade ett halsband som jag hade på mig. Hela kvällen beundrade han om halsbandet........helt plötsligt gick det sönder i tusen bitar.
Eller
Jag har varit på nåt ställe där det finns mycket folk och någon säger beundrande ord om min son.
Helt plötsligt skriker min son och är helt otröslig, han säger inte vad det är han är bara helt otröslig.
Min svägerska läser en ramsa mot onda ögat och efter fem minuter är han helt normal igen.
Eller
Helt plötsligt känner du dig svimfärdig, huvudet bultar, knäsvag.
Nån läser ramsan om onda ögat och helt plötsligt mår du bra igen.

Visst låter det konstigt, onda ögat är till och med accepterad av grekiska kyrkan. Jag har till och med läkarkompisar som tror på onda ögat.

Det är så enkelt att ge onda ögat till nån, det räcker med att ge en komplimang eller beundra. Oftast när greker ger en komplimang så spottar dom (självklart utan saliv) efter komplimangen.
Typ..-Vilken söt bebis, tvi, tvi, tvi.
eller -Vad vacker du är, tvi, tvi, tvi,
Det betyder att dom ger en komplimang utan onda ögat.......????
Om nån ger en komplimang utan tvi tvi tvi så svarar vissa Skordos sta matia sou, vilket betyder Vitlök i dina ögon.
Min mor är hopplös vid dessa tillfällen. Jag kan inte säga ett enda possitivt ord om mina barn utan att hon säger vitlök i dina ögon och ber mig spotta på dom.
Ha, ha,....,det är sant, jag lovar.

När min syster var 1 år så var mina föräldrar på deras första semester i Grekland. Pappa hade tagit med sig min syster på promenad.
Efter nån timme kommer han tillbaka flyförbannad.
Min mor undrar vaför han var så arg.
-Dom där jävla grekerna är ju sjuka.
-Vad har hänt , svarar min mor oroligt.
-Vart vi än gick så kom det fram folk och klappade L på huvudet och sedan spottade dom på henne. Dom är ju för fan sjuka i huvudet.
Mamma skrattade och förklarade seden om onda ögat till honom.

Överallt i grekland kan man finna små blå ögon som är skydd för onda ögat. Det sägt att ljusfärgade ögon lättare ger ett ont öga.
Undrar å andra sidan varför inte onda ögat existerar i Sverige där mer än hälften av befolkningen har ljusa ögon.

För att komma till slutklämmen.
Nån måste ha gett mig onda ögat igår.......
Precis när jag skulle hoppa in i duchen för att göra mig iordning för utekvällen, ringde telefonen. Tråkig info.
Ena sångerskan på bouzoukian som vi skulle till hade blivit sjuk så showen var inställd.
Så istället för att partaja fram till kl 0500 så låg jag i sängen före tolvslaget.
........måste nog ha varit min man som gav mig onda ögat.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Det var en trevlig overraskning nar jag kom over denna sida...man ser att man ar inte ensam...
Pa tal om det onda ogat sa skrattade jag at det i borjan,nu kan erkanna att jag borjat tro pa det!

Superquinnan sa...

Hej,

jag har en glasamulett som hänger på dörren med det skyddande ögat. Det fick jag sist min mamma var i Grekland. So far so good...

Anonym sa...

Jag har varit i Grekland,men faktiskt itne tänkt på detta!

Anonym sa...

Jag skrev ett liknande inlägg om onda ögat, och tror starkt på det. Min man är från Iran. Läs om du vill; http://birgittagh.blogg.se/2009/january/onda-ogat.html
Ha det så bra! Mvh Birgitta

Anonym sa...

Vad trevligt för er att ni börjat bli skrockfulla, det brukar gå väldigt bra för sånna människor i slutändan när man svept in sig i 4345.54030000 skyddsamuletter o.d.

Hoppas livet löser sig för er

<>< push

Anonym sa...

Hej!
Såg att detta var ett väldigt gammalt inlägg, men kanske är du fortfarande aktiv och läser detta?
Jag är själv halvgrek och har aldrig fått äran att komma i kontakt med mina grekiska rötter.
Jag har även en flickvän vars familj är muslimer, och för dem så betyder ett skyddande öga väldigt mycket för dem, alla bebisar får ett smycke.
Därför undrar jag om det finns möjlighet att få tag på ett grekiskt skyddande öga genom dig?
Jag betalar självklart för det.
Hör gärna av dig!
Min mail är: o.meyner@musician.org

Anonym sa...

Hej alla
www.granzlozglamour.dinstudio.se
säljer skyddande ögon i vilken färg du vill och finns i många utföranden såsom nyckelring, mobiltelefonsmycke. örhängen , halsband. till barnvagnen , armband ja till vad du vill
'Vänligen
marie
GG

Anonym sa...

Jag tror också på ondaögat!
När jag var liten så var det någon som kommenterade min tjocklek på midjan, sedan dess så har jag inte kunnat komma i tid till något jobb..