tisdag, mars 07, 2006



Var bortbjuden i helgen till Aegina. En ö som ligger ca 1 timma från Pireus. På bilden syns lillkillen som njuter av utsikten från verandan.

Eftersom det var långhelg åkte vi dit i fredags och kom tillbaka på måndagen. Vädret var underbart ca 20 grader. Jag sprang omkring i t-shirt och nu har jag ont i halsen.....typiskt....

På söndagen var det avslutning på karnevalen och i igår var det Katari Deftera. Vilket betyder ren måndag. Dvs början på fastan som kommer att vara i 40 dagar fram till påsk. Fastan innebär att man bla inte äter kött, fisk, ägg, mjölkprodukter dvs allt som kommer från djur som har blod. Det som man kan äta är bla all sorts skaldjur, grönsaker, frukt. Om man fastar på riktigt så ska man inte äta olja (olivolja, solrosolja mm) på onsdagar och fredagar. Det är faktiskt väldigt många som följer fastan men dom flesta brukar fasta under stora veckan (dvs påskveckan). Till och med på Mc Donalds har dom faste meny....vad sägs om friterade räkor eller vårrullar ala Mc Donalds .

Hur som helst Aegina är en av mina favorit öar, en anledning är att det ligger så nära Athen och det andra är huset som vi brukar bo i. Tomten är gigantisk och barnen kan springa runt mer eller mindre hur som helst. På sommaren är poolen full av barn och på kvällen hoppar dom vuxna ner i Jaccuzin med en drink i ena handen. Kan inte bli bättre ...... Längtar så efter sommaren

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha, blev jag avundsjuk av den där bilden? Neeejdå, inte alls, här är bara -10 och minst en halvmeter snö! :-)

Superquinnan sa...

Åååh vad härligt. Själv hade vi
-18 grader i tisdags morse och bilen var ledsen..Skrapa rutor, skotta p-plats!! Mmmmmm, nej... Härligt ni har det. Jag är avundsjuk och kommer att vara det tills värmen kommit till Sverige. Började fundera på var min "bloggkompis" tagit vägen men då vet jag ju det nu.... Ha det bäst!