måndag, oktober 02, 2006

gravöppning.....

Idag har jag varit med om något obehagligt....
När man begravs i Athen och inte har en så kallad permanent grav dvs en grav som kostar drygt 1 miljon sv kronor..... så grävs man upp efter 3 år...och läggs (skelettbitarna) i en låda.....
Idag öppnade dom min svärfars grav... som familj så står man och ser på när graven öppnas och skelettbitarna plockas upp.... det var ingen trevlig syn...
Om inte personen har "smält" så får dom ligga ytterligare 1-3 år i jorden... Vi hade tur att svärfar hade "smält" tillräckligt för att plocka upp honom...
Det känndes overkligt...som en film...framför allt när kraniet plockades upp och dom slet bort håret ...
Kan inte fatta att han som grävde upp honom inte hade munskydd och bara tunna plasthanskar...

Jag har gjort klart för min man ett bra antal gånger, att när jag dör vill jag att han ska skicka mig till Sverige för att brännas eftersom dom inte bränner lik i Grekland....
Askan kan han göra vad han vill med.... jag har tom sagt att han kan slängan askan i grillen så att maten får god smak... Han tyckte inte det var kul...lite för morbid för hans smak...

5 kommentarer:

Superquinnan sa...

Näe usch.. varför gör man så???? vad fyller det för funktion?? läskigt...

Anonym sa...

Min man....( känns lite konstigt att skriva, men vi har precis gift oss ) :-) fick plocka upp sin pappa för något år sen! Jag är glad att jag inte var med....det känns lite...absurt....fyyyyyy

Epi

popsan sa...

Epi Grattis eller ska jag skriva fru epi... bor du i athen nu...

Millan... det finns inte tillräckligt med plats för att låta folk ligga kvar under jorden...mer än tre år. Har man gott om pengar så kan man köpa en plats...det kostar lika mycket som en lägenhet...

Anonym sa...

Tack! Fru Epi...låter ju fint :-)
Japp, nu är vi på plats!! Och vi har ÄNTLIGEN fått bredband!!! Trodde aldrig det skulle fixa sig!! OTE och Vivodi...ZZZzzzz zzzzzzz

Epi

Nejma sa...

Hu, vad hemskt! MÅSTE man vara med på det? Jag tror inte jag skulle klara det.... Speciellt inte när det handlar om någon man älskat väldigt mycket....

/Nejma