torsdag, december 18, 2008

undantag och regler............

Ärligt talat ...hur lätt är det att lära sitt barn grekisk grammatik när man inte själv kan. Försöker hjälpa min stora kille med läxorna... Sitter med ett lexikon för att se hur det ska stavas..
Kom igen dom har 7 olika i´n. Varför kan dom inte nöja sig med ett.

Maken kommer hem och rättar...säger...ser du inte att det ska vara den här i ét och inte den här.
Och jag ser ut som ett stort ?........

Det grekiska språket har regler ....och så har det massor av undantag... allt ser ut som undantag för mig.
...undrar om det är jag som är ett undantag som inte fattar.............

1 kommentar:

Anonym sa...

va ja ha förstått av den grekiska grammatiken, o speciellt dom här ljuden d finns olika bokstäver o bokstavskombinationer för e d saker man helt enkelt måst lära sig utantill, skilt för varje ord. Lär själv ut grekiska här i Finland o försöker tappert förklara för mina elever att d inte e såååå farligt om d blir fel i eller o, man förstår ju iaf....
Så länge d bara e grekiska på turister, mest for fun, ska d väl int va sååå noga :-P