onsdag, december 10, 2008

Åkte in till centrala Athen i går förmiddags..... dags för lite shopping. Eftersom min man är journalist så vet jag att på nyheterna brukar dom spä på en hel del. Sönderslagen, uppbränd Athen visar bara på TV, men i verkligeheten är det oftast inte så farligt.... trodde jag i min enfald.
Tog taxi in till Ermou (shopping stråket), några trasiga skyltfönster. ..inte så farligt.
Gick in i en butik och hela personalen var på helspänn, lyssnade oroligt efter obehagligt ljud utifrån på gatan.

Stadiou street, varannan butik med sönderslagna fönster.... H&M uppbränd..TOTALT.

Kolonaki, Skoufa street totalt länsat.

Boukorestiou street, där ligger bland annat dom finaste juvilerar butiker , Louie Vuitton, halvt sönderslaget. Men utanför en utav juvilerar butikerna låg en ros. Butiken tillhör modern till den mördade pojken.

Dom har tagit fast några som länsade butikerna , och inte var det grekiska ungdomar, utan vuxna män, invandrare som passade på medan Athen brann.

Ärligt talat tycker jag så otroligt synd om dessa butikägare och personal som väntar så att julruchen ska börja och så har dom inga produkter eller butiker att sälja ifrån. Det räcker inte med att det är allmänn kris.

Själv köpte jag det jag skulle och skyndade mig hem, ville bort fort från city, bort från demostrationerna, bort från oroligheterna. Idag kommer det att fortsätta men från och med imorgon kommer det nog att lugna ner sig.... hoppas att jag får rätt.



Inga kommentarer: