tisdag, maj 23, 2006

gillar inte..

Sommaren har precis börjat och idag hittade jag en STOR kackelacka i badrummet........ den låg på rygg..... undrar om kackelackor också solar på sommaren....
Dessa kryp är SÅ ÄCKLIGA....ligger överst på min äckellista ...på andra plats är duvorna...
Snart kommer jag väl även få kolla efter Salamander, dessa små nästan transparanta ödlor. Visst är dom gulliga att titta på ...utomhus.....inte kul när dom kommer in i lägenheten...
Inbillar mig att dom kommer att krypa ner i sängen när jag ligger och sover.

8 kommentarer:

Me sa...

Det låter mer och mer likt Tokyo. Känns bra att det inte bara är jag som tampas med kackerlackor och ödlor. Vi hade en katt förr som dessutom alltid brukade komma hem med ödlor som presenter. När man kom hem från jobbet kunde det ligga 3-4 stycken huvudlösa ödlor på köksgolvet.

popsan sa...

haha...fy fan vad äckligt...

Nejma sa...

Hmmm.... Likheterna mellan Grekland, Japan och Marocko är fler än vad jag trodde. Kackerlackorna har vi haft ett bra tag nu redan, dom har väl vaknat ur sin vinterdvala. En dag bestämde jag mej för att totalsanera köket så jag sprayade nästan en hel burk med sånt där insektsmedel. Det luktar fortfarande i köksskåpen! Trots att det gått 2 månader sedan jag sanerade. Men då hittade jag över 30 döda eller döende kackerlackor i och omkring köket.

Salamandrar hade vi en hel del av i somras uppe på taket, men sedan har det varit lugnt. Men dom kommer väl snart misstänker jag...

/Nejma - som AAAAAVVVVSSSKKKYYYRRRR kackerlackor, speciellt dom stora bruna med vingar

Thérèse sa...

Vi har kackelackor i trapphuset. Stora , äckliga rackare. Jag fasar för att dom ska komma in i lägenheten. Än har det inte hänt. Ödlor har vi också här i stan men dom brukar inte komma in hos folk så dom stör jag mig inte på.

Anonym sa...

Ödlorna är jobbiga, dels är de söta, dels så köttiga, att jag hatar att göra mig av med dem. Kackerlackor kan man ju trampa på eller ta en rejäl pantofla... ;o)

Om man nu får ihjäl en ödla (för alla som inte bott på södra breddgrader låter jag hemsk nu, men en ödla på väggen ovanför sängen är INTE kul när man ska sova) så ser de lite komiska ut, tillplattade som en överkörd seriefigur på tecknad film. Utomhus är de bara mysiga!

Det otäckaste är en enorm insekt som man någon gång kan hitta inomhus här i Grekland. Det ser ut som en stoooor skalbagge och just när man tror att man inte kan bli räddare så börjar eländet flyga också. Det liksom bräker i luften när det flyger, jaja surrar mycket högt dock. Som att få in en ondskefull fågel.

När fiskaren talar om...

popsan sa...

Åh, den där insekten är ju gigantisk...
Nån sa till mig att dom är blinda det är därför dom flyger in i allt.
En gång flög en sån skalbagge rakt på min kusin. Hon sa att det kändes som att få en sten kastad rakt på huvudet.

Anonym sa...

Ja FYYYYY!! Dom där jättestora insekterna som flyger! Undrar vad dom heter........
Dom kanske är blinda!!! Dom flyger väldigt konstigt!!! PANIK :-)

Epi/

Anonym sa...

Va! Som en sten?!? Jag tror jag ska köpa en grekisk insektsbok... Och en håv att ha hemma i självförsvar...