onsdag, februari 27, 2008

tragiskt....

Som utlandssvensk får jag ofta höra att , vi i Sverige har hög självmordskvot.
Och när jag tänkte efter insåg jag att vi som bor i Sverige oftast direkt eller indirekt känner nån som har tagit livet av sig.
Pratade med en nära vän häromdagen som berättade att hans mor hade tagit sitt liv.
Jag har även en vän som för ett antal år sedan gjorde samma sak.

Här i grekland är självmord inte så vanligt. Utan här gäller bilolyckor.
Här känner alla direkt eller indirekt nån som har dött i en bilolycka.
Och med tanke på hur folk kör här så är det nog inte så konstigt.
I athen bor det ca 6 miljoner människor och för två år sedan råkade en familjebekant(vi kallar honom Manos) ut för en olycka med dödlig utgång. Han missade stoppskylten och en annan bil körde på honom i hög hastighet. Killen som körde på Manos körde en Smart och klarade sig utan en skråma.
Gissa om jag blev paff när jag fick reda på att killen som körde Smarten var en bekant till min man.

Vet ärligt talat inte vad som är värst...en bilolycka där det finns oskyldiga människor inblandade. Eller ett självmord där nån i ens närhet har mått så dåligt att han/hon beslutar att ta slut på sitt liv.
Som att välja mellan pest eller kolera.....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är intressant det där hur folk mister sina liv. I en del länder (gambia, t.ex.) är det lite "fult" att begå självmord. Detta gör dels att det är väldigt ovanligt att det sker, men när det sker så är det vanligt att familjen försöker "tysta ner det" och hävdar att personen dött av sjukdom eller t.o.m. att någon mördat den och sedan försökt få det att se ut som ett självmord!

Däremot är det vanligt att folk dör av malaria i hela Afrika. Kram!

Anonym sa...

Jag skulle ändå föredra att dö lycklig i en bilolycka än olycklig genom att ta mitt eget liv...

Om jag var tvungen att välja, alltså...

/Tina
www.metrobloggen.se/greklandsbloggen

popsan sa...

tina..håller nog med dig...